Eines 2.0 per a tothom

No hi ha programes especialment reservats per a alumnat amb necessitats educatives especials. El que hi ha son programari 2.0, eines d’escola 2.0, que convenientment adaptades poden fer un gran servei. Però donat que ningú no és estàndard, i la varietat i diversitat son enormes, podem afirmar que qualsevol de les eines que presentem en aquest mòdul farà gran servei a l’aula.

Alumnat nouvingut

L’espai LIC és una font de recursos inesgotable per a treballar llengua amb tots els infants, també amb els nouvinguts.

http://www.xtec.cat/lic/nouvingut/alumnat_mat.htm

En aquest espai els recursos s’organitzen en cinc grans apartats: material multimèdia interactiu, material per a primària, material per a secundària, material complementari i biblioteca.

Dins de cadascun dels apartats, especialment dels quatre primers, és a dir, del material multimèdia interactiu, material per a primària, material per a secundària i material complementari, s’hi poden trobar tot un seguit de materials accessibles a través de la xarxa que poden ser usats sobre una PDI.

Destacarem  els següents:

Recull d’imatges

Per a utilitzar com a suport visual en activitats de llengua oral i escrita: amb un tractament de les imatges que s’ofereixen es poden realitzar galeries per a treballar el vocabulari relacionat amb els establiments comercials i amb les accions. Si hom no vol realitzar aquest tractament també es pot utilitzar el recurs de la persiana (ombra de pantalla) o el focus (reflector) per a centrar l’atenció en un objecte o l’acció.

Lèxic

Alguns materials d’aquest subapartat tant de primària com de secundària es presenten en forma de fitxes en *.pdf.

És el cas de Comencem http://www.xtec.cat/lic/nouvingut/professorat/prof_ori_propostes3.htm#comencem, un material que ofereix un conjunt d’activitats i propostes didàctiques per facilitar l’aprenentatge de la llengua catalana a l’alumnat nouvingut que s’acaba d’incorporar al nostre sistema educatiu.

Mitjançant l’ús de les eines flotants, els quaderns d’aquest material adreçats a l’alumnat poden ser usats directament sobre el tauler interactiu, de manera que el treball individual de la llengua escrita que permet aquesta estructura en fitxes es reforça amb un treball col•lectiu de la llengua oral.

Treball global de llengua

En aquest subapartat de primària i secundària trobem Parlem, llegim i escrivim amb la Nàdia i en Li http://www.xtec.cat/lic/nouvingut/professorat/prof_ori_propostes3.htm#nadia, un recurs adreçat a nois i noies que s’han d’incorporar al cicle superior de Primària, o bé a primer o segon d’ESO, i que està pensat i organitzat per iniciar l’alumnat en els primers passos d’aprenentatge de la llengua oral. Consta de 6 quaderns per a l’alumne. A cada quadern s’introdueixen temes que s’han seleccionat a partir de les situacions més quotidianes per a l’alumnat nouvingut, per tal de possibilitar-los l’adquisició de recursos suficients perquè puguin establir comunicació amb el seu entorn més immediat.

Mitjançant l’ús de les eines flotants, els quaderns d’aquest material adreçats a l’alumnat poden ser usats directament sobre el tauler interactiu, de manera que el treball individual de la llengua escrita que permet aquesta estructura en fitxes es reforça amb un treball col•lectiu de la llengua oral.

Viure a Catalunya

Làmines http://www6.gencat.net/llengcat/publicacions/lamines_viure/index.htm . Col•lecció de 10 làmines indicades per treballar el llenguatge en situacions comunicatives de la vida quotidiana a les aules dels cursos de nivell inicial (acolliment lingüístic) i nivell bàsic. El temes tractats són: la casa, el parc, el bar i el restaurant, la ciutat, la muntanya i el camp, la platja i el port, el mercat i el supermercat, el temps, els transports i els oficis.

Deixa un comentari