1. Una altra escola és possible

La necessitat d’un canvi a la nostra escola és, hores d’ara, evident. L’escola del segle XXI no pot funcionar, globalment, com l’escola del XIX. No estic parlant de canviar allò que va bé. Estic parlant de canviar allò que no ens satisfà. Si no ens satisfà a nosaltres, si la nostra metodologia no ens engresca, no funcionarà a la classe. I viceversa. Si quelcom funciona, deixa-ho com està, diu un vell aforisme informàtic. Però si no funciona… que ens impedeix de canviar-ho?.

Fran Iglesias ha penjat aquesta presentació que també ens fa reflexionar, tot rient, sobre com fem les nostres classes. Potser així va penetrant la idea de que l’escola està canviant. A veure si cola!.

Reflexionem-hi mentre llegim aquest preciós article de Enric Roca: Una altra escola és possible.

Les TAC han d’estar presents en aquest canvi. De raons per usar-les a la nostra aula n’hi ha moltes. Aquí en teniu unes quantes: 21 raons per usar les TAC

2. Intel·ligències múltiples i competències bàsiques

Comencem la tasca de pensar sobre la nostra metodologia amb la primera qüestió: què ensenyem?. Avui dia es parla molt de competències bàsiques. També d’intel·ligències múltiples. Una cosa és consequència de l’altra. Des que sabem que hi ha diverses intel·ligències, s’imposa diversificar els camins de l’aprenentatge i treballar totes les competències possibles, per tal d’assegurar bé el tret. Us animo a llegir el document que trobareu clicant aquest enllaç, de la Núria Alart, que relaciona ambdòs conceptes.

Voleu saber quina és la vostra intel·ligència dominant? Aquesta enquesta us pot ajudar: autotest intel multiples

Voleu saber quina és la dominant dels vostres alumnes? Aquesta altra enquesta és fantàstica: autotest_intel_alumnes

D’en Jaume Graells, director general que fou d’Educació Bàsica i Batxillerat, ens ha agradat aquesta conferència: Una reflexió sobre competències bàsiques

3. Treballar en grup

Anem ara cap al, com ensenyem?. Les competències bàsiques, i les TAC, es treballen millor en grup col·laboratiu. L’aprenentatge en solitari és aburrit com a únic recurs. Llegiu aquest document i valoreu els avantatges de treballar en grup.

Aquest article sobre Treball cooperatiu resumeix molt bé la metodologia i les modalitats de l’aprenentatge cooperatiu.

Aquest altre encara afina més, i proposa més tècniques: 13 tecniques d’atenció a la diversitat

En aquest altre, més tècniques: TÈCNIQUES D’APRENENTATGE EN EQUIP.

Hi ha jocs específics per trencar el gel i fomentar el treball col·laboratiu: Jocs de treball cooperatiu

 

 

4. Treballar per projectes

Molt relacionat amb l’aprenentatge col·laboratiu i cooperatiu tenim l’aprenentatge per projectes. Aquesta metodologia és el futur més lògic en una escola 2.0. Aquest document pot resultar interessant per entendre la filosofia del treball per projectes: Aprendre a traves de projectes .

I, en canvi, aquest altre ho és per aclarir-se en el com implantar-lo efectivament a l’aula: En què consisteix l’aprentatge per projectes.

Un petit altre document, resumeix molt bé del què es tracta: Una aproximació al treball per projectes.

Si voleu autoavaluar un projecte, aquí teniu una bona pedra de toc: Avaluació d’un projecte

5. Aprenentatge basat en problemes

També és força interessant la proposta d’un nou aprenentatge basat en problemes. Aquest document no te cap desperdici: aprenentatge basat en problemes.

6. Racons

A parvulari i cicle inicial, els racons són una bona idea. Aquí teniu un document general: Iniciació al treball amb ordinador

Aquest és un racó en particular: El Racó d’observació

7. Motivar

La motivació no pot descuidar-se. L’empatia us alliberarà d’un percentatge de conflictes a la vostra aula. Aquest article és una bona lectura per veure’n la importància en el procés d’aprenentatge.

8. L’escola amb adjectius

Molt motivadora és la pedagogia anomenada d’Escola creativa. Per saber-ne més no podem deixar de llegir aquest document d’en Gianfranco Zavalalloni.

També és força interessant la pedagogia basada, com a concepte, en l’anomenada Slow education. Mireu-vos aquesta entrevista a JOAN DOMÈNECH feta per la Sandra Balagué a la revista Escola Catalana.

En una línia semblat a les ja esmentades aniria aquest bonic conte de Francesco Tonucci i Antonella Rissotto, en la seva línia habitual: La pedagogía del agujero.

9. Avaluar

Finalment si ensenyeu d’una determinada manera, no podeu avaluar d’una manera diferent. Del què i com s’avaula es pot deduir molt fàcilment el què i el com s’ensenya. I a l’inrevés. Aquest article de la Neus Santmartí és una eina de reflexió sobre el particular.

També de la Neus, aquesta reflexió sobre avaluar i atendre la diversitat: avaluació i diversitat

Pràctica

  1. Feu grups col·laboratius de 2 a 4 membres.
  2. Llegiu-vos un document de la sessió.
  3. Debateu en grup aquest document, procurant extreu-re’n les idees principals.
  4. Creeu una carpeta portafolis personal o de grup per guardar la feina feta.
  5. Debateu en gran grup quines d’aquestes idees són aplicables a la vostra escola.
  6. Debateu la seva inclussió en el Projecte Educatiu del Centre.
  7. Elaboreu un document de text amb les conclusions i guardeu-lo al vostre portafolis.

Deixa un comentari